Internet of Things i detailhandlen

Tre af de største detail-fordele ved Internet of Things

Kogt ind til benet, er IoT et simpelt koncept: Det handler om internet-sammenkobling af mobilenheder, computere, sensorer, netværk, kunstig intelligens-systemer og dataanalyseprogrammer. Det giver muligheder for automatisering af arbejdsgange og –processer, og at enheder og applikationer automatisk kan dele og bruge data. For detailhandlere mynder det ud i to værdifulde elementer: Bedre beslutningsgrundlag og højere driftseffektivitet.

Her er tre eksempler på, hvad IoT kan gøre for detailhandlere:

1) Rusk op i kundeoplevelsen

I dag forventer kunder en uafbrudt, flydende service- og købsoplevelse, hvad enten de handler online, besøger en fysisk butik eller snakker med dit kundecenter.

IoT-enheder kan hjælpe dig med at opfylde de nye kundeønsker. I butikkerne kan du eksempelvis bruge dynamisk digital skiltning og genkendelse af mobile smartphones, der kan personliggøre meddelelser og kampagner til specifikke kunder. Beskederne kan eksempelvis opmuntre til køb ved at minde kunderne om deres medlemsfordele, status for bonusordninger eller endda anbefale produkter baseret på kundens tidligere køb.

Overvågningssystemer kan samtidig kobles sammen med IoT-aktiverede billedgenkendelsesprogrammer, der eksempelvis kan vurdere køn og alder hos kunder i butikker og hurtigt generere data om, hvem der køber en specifik vare og dermed hjælpe med at optimere marketing og reklamer.

Løsninger som disse kan aktiveres og automatiseres via IoT-tilslutningen af placeringsbaserede tjenester og enheder via WiFi. Det er samtidig et godt sted at starte med at undersøge, hvad dine kunders reaktion er på de nye muligheder, som IoT giver.

2) Optimér din forsyningskæde

IoT-teknologier skaber ikke kun en wow-faktor, som hjælper med at give kunderne den bedste oplevelse på butiksgulvet.

I baglokalet og på lageret kan IoT reducere omkostningerne og optimere driften. Det måske bedste eksempel er forsyningskæden, hvor konstant opdaterede data om inventar, leveringer, køb og salg er afgørende for både at spare og tjene penge. Via RFID-chips kommer individuelle produkter med i IoT og kan modtage og dele data med hele dit it-netværk.

Det gør, at sensorer på hylde-niveau rundt om i butikkerne selv kan ’kalde’ på genopfyldning. De kan endda automatisk bede om nye varebestillinger, hvis RFID-sensorer på lageret viser, at butikken er ved at løbe tør. RFID-IoT-kombinationen kan også fortælle butikschefen præcist, hvornår de nye varer vil ankomme, hvilket igen øger effektiviteten.

Det er blot nogle af de mange fordele som Bill Hardgrave, RFID-ekspert og dekan ved Auburn Universitys Harbert College of Business, har fundet. Hans beregninger viser, at integration af RFID-chips på produktplan i detailhandlen kan halvere lagerbehovet, give mellem to og syv procent mersalg og øge inventaroversigten til 99 procent.

3) Skab stor reduktion i tab

IoT udvider dataudvekslingen via små mikrochips og sensorer på tværs af virksomheden og forsyningskæden. En mulig revolution af transport og opbevaring af varer i varehuse, i transit og i butikker er derfor lige på trapperne.

Internetforbundne temperatursensorer kan advare alle led i forsyningskæden fra lastbilchaufføren til butikscheferne om, at en sending salat er i fare for at fryse, frosne fødevarer risikerer at tø eller frisk kød risikerer at blive dårligt. Hvis letfordærvelige eller på anden måde skrøbelige varer bliver beskadiget kan tiden og muligvis også årsagen til skaden registreres og rapporteres automatisk. Det giver detailhandlere mulighed for både at holde deres 3PL (tredjeparts logistikudbydere og -leverandører) ansvarlige i overensstemmelse med indgåede serviceniveauaftaler og generere viden, der kan være med til at forhindre, at samme situation opstår igen.

Langt mere i vente

Som nævnt i begyndelsen af artiklen er IoT gået fra idé til virkelighed på meget kort tid. Det giver udfordringer og muligheder for detailhandlerne. For mange handler det stadig om at udforske, hvilke af deres enheder og applikationer der er ’klar’ til IoT samt hvor det kan give værdi for forretningen.

Hos Datacon følger vi udviklingen inden for IoT og detailhandlen tæt. Vi har opbygget et solidt kendskab til de muligheder og udfordringer, IoT kan give detailhandlere. Kontakt os for en uforpligtigende snak om, hvordan din virksomhed får det bedste ud af de mange nye muligheder, IoT giver.

Hvad kan vi hjælpe med?

Send os dine spørgsmål eller kommentarer her: