Interstil er en dansk møbelvirksomhed, som siden 2014 har været en del af Jysk-koncernen, og en førende skandinavisk møbelgruppe med en årlig omsætning på ca. 90 mio. €.

Når man igennem flere år har udviklet og tilpasset it-systemet til sin virksomhed, i en sådan grad at det leverer præcis det, man ønsker, kan det være op ad bakke at skulle skifte til nyt. Og havde det ikke været teknologien, der havde sagt stop for Concorde XAL, var det næppe blevet udskiftet, som det blev pr. 1. juni 2016 hos Interstil A/S i Horsens.

Første faktura holder stadig
Sådan tog scenariet sig ud tilbage i 2014: XAL er ikke længere teknisk driftssikker, der er ingen vej tilbage, og arvtageren bliver udpeget til at være en Microsoft Dynamics AX 2012. Ledelsen bakker hundrede procent op om beslutningen, og de nødvendige ressourcer herunder 14 superbrugere afsættes til at gennemføre it-projektet. Her bliver IT and Supply Chain Assistant ved Interstil, Kaj Schougaard, tilkoblet på fuld tid i en treparts-implementerings-organisation bestående af 1: Datacon, der leverer og implementerer AX’en. 2: To tidligere konsulenter, som igennem cirka 10 år har deltaget i udvikling og tilpasning af XAL-løsningen samt 3: Interstils medarbejdere.

Max Schaumann Thomsen peger over på væggen, hvor den allerførste AX-faktura hænger – flot indrammet. ”Fra dag ét stemmer lageret, vores vareforbrug stemmer, sådan nogle helt basale ting, man hører, kollapser for andre. Vi har fået et godt system, der fungerer – og jeg er glad for, at jeg den første dag fik leveret en korrekt faktura, og at den stadig holder. Det er jeg meget tilfreds med.”

Fordele man nødigt vil undvære, når de først er der
Alle medarbejdere har taget AX’en til sig og fået systemet rodfæstet, konstaterer Interstil-kollegerne, og selvom mange har været glade for den gamle XAL, ”… vil der i dag komme protester, hvis vi skulle tilbage til den,” lyder det samstemmende fra dem.

Med AX’en er fulgt fordele, som mange medarbejdere nødigt ville undvære, såsom den smidige synkronisering fra salg til indkøb samt nemmere EDI-integration (dataudveksling med kunderne), der ikke blot har været på ønskesedlen internt i Interstil, men som også flere af de større kunder efterspørger, ”… da det alt andet lige er rarere at kunne indlæse en masse ordrer frem for at skulle indtaste dem,” konkluderer Kaj Schougaard.

Fremtidssikret med plads til udvikling
Flere ting vil, som også CFO Max Schaumann Thomsen peger på, komme til i den videre udvikling: ”At denne løsning giver os plads til at udvikle os, er vi ikke i tvivl om.” Hovedparten har været need to have-elementer, men i takt med at den daglige drift kører, frigiver det mulighed for nice to have, som fx kan bruges til at berige varerne med data. Kaj Schougaard spår endvidere, at en webløsning og www-salg kan blive et af de næste fremtidige projekter: ”Nu har jeg jo set nogle af de webshops, Datacon har lavet på AX’en, de er rigtig smarte med fuld integration, så man i bund og grund blot retter i AX’en, og så læser den det selv nede i databasen.”

Læs hele historien