Det er de færreste virksomheder, der leverer varer til alle geografiske markeder hver dag. Til nogle markeder leveres der måske kun en dag om ugen, til andre leveres der dagligt eller måske et par gange om ugen.
Af hensyn til en korrekt beregning af Confirmed ship date i Delivery date control, er der således behov for at kunne styre, hvilke dage der leveres til hvilke geografiske markeder. Dynamics 365 tilbyder stærke værktøjer hertil – disse vil jeg kort gennemgå i det følgende.
Funktionalitet og opsætning
Opsætning af Kalendere/Calendars
Det første der skal bygges op, er forskellige afsendelseskalendere. Hvis eksempelvis der afsendes varer til et geografisk marked hver tirsdag og torsdag, skal der opbygges en kalender, hvor tirsdag og torsdag er åbne dage, mens de øvrige dage i ugen er lukkede:
Leveringsmåder/Modes of delivery
Selve styringen af, hvilke kalendere der skal anvendes, tager udgangspunkt i leveringsmåderne. Det er derfor nødvendigt at oprette mindst en leveringsmåde pr. ”afsendelsesprofil”. I mit eksempel har jeg dog valgt at oprette en leveringsmåde pr. geografisk område, selv om der måske leveres til flere af de geografiske områder på de samme ugedage (og de dermed har samme ”afsendelsesprofil”):
Det næste step er, at leveringsmåderne skal tilknyttes en transportkalender:
Det er både muligt at lave en generel opsætning for leveringsmåden, og en Warehouse–specifik opsætning:
I mit eksempel vil opsætningen betyde, at Delivery date control altid vil beregne Confirmed ship date til en tirsdag eller en torsdag med mindre varerne leveres fra Warehouse = TrioLine. Levering fra Warehouse = TrioLine vil betyde, at varerne leveres om mandagen.
Muligheden for at differentiere transportkalenderen pr. Warehouse er specielt anvendelig for virksomheder, der tilbyder sine kunderne direkte levering fra leverandøren (Direct delivery/Drop shipment). I dette tilfælde vil man oprette et Warehouse for sin leverandør og dermed kunne styre leverandørens afsendelsesdage til beregning af en korrekt Confirmed ship date via en opsætning, som er er illustreret i ovenstående skærmprint.
Tilknytning af leveringsmåde til kunde
Det sidste der nu mangler, er at knytte leveringsmåden til kunden:
Såfremt kunden har forskellige leveringadresser, er det muligt at tilknytte en anden leveringsmåde til de leveringsadresser, der afviger fra den generelle opsætning på kunden. Dette forudsætter dog, at adressen er oprettet som en leveringsadresse, dvs. at Delivery indgår som et af formålene med adressen (Purpose = Delivery):
Voilá, systemet er nu klar til at styre afsendelsesdage!
I nedenstående to skærmprint er forskellen på at levere fra Warehouse = DSV og Warehouse = TrioLine illustreret, når Delivery date control afvikles fra salgsordrelinjen (i mit eksempel er der ikke sat transportdage op fra lager til kunde, derfor svarer Available receipt date til Available ship date):
Levering fra Warehosuse = DSV
Levering fra Warehouse = TrioLine:
Begrænsninger og mangler
Efter min mening er den væsentligste mangel i standardløsningen, at man ikke har mulighed for at masseberegne afsendelsedatoerne og gruppere dem, således at beregningen ikke enten skal tage udgangspunkt i, at alle varer på en ordre leveres på samme dato, eller at beregningen foretages pr. ordrelinje uden hensyntagen til de øvrige ordrelinjer på ordren.
Datacon har udviklet en løsning til gruppering af afsendelsesdatoer – læs mere herom i næste blogindlæg, ”Gruppering af afsendelsesdatoer”.
Vil du vide mere?
Vil du vide mere om emnerne i dette indlæg? Kontakt afdelingschef Henrik Hansen, heh@datacon.dk.