Case: Brøndby IF

Effektivisering af klubbens arbejdsgange

”Vi kan virkelig mærke en forskel”

Ordene er Jesper Jørgensens, administrerende direktør i Brøndby IF og dækker over en vigtig ting i hans professionelle liv – nemlig at implementering af klubbens nye økonomisystem er på vej til at lykkes.

Jesper Jørgensen har en lang regnskabskarriere bag sig og har siddet på økonomiposten i Brøndby IF siden år 2009. Han ved i store træk, hvad han vil have, når det kommer til økonomi- og it-systemer. Derfor gik han efter en AX-løsning, da han i 2011 besluttede at effektivisere klubbens forretningsgange.

”Vi havde tidligere to økonomisystemer, dem ville jeg gerne have implementeret i et system. Vores forskellige loyalitetsklubber skulle samles i én database, og så skulle der i det hele taget optimeres på hele retail-delen,” forklarer han.

Men projektet gled ikke så let som forventet:

”Vi blev uenige med vores leverandør af systemet. Det gik ikke, som det skulle. Der var en masse fejlretninger, og det var rigtig tungt,” fortæller Jesper Jørgensen.

På det tidspunkt var en del af AX-løsningen implementeret, men han så alligevel ingen anden udvej end at afbryde samarbejdet. Derfor kontaktede han to nye, potentielle samarbejdspartnere, begge anbefalet af hans netværk, hvoraf Datacon blev valgt som ny leverandør.

”Der, hvor vi virkelig kan mærke en forskel, er på den faglige sparring,” forklarer han om valget af Datacon. Den administrerende direktør kunne have sagt helt stop og startet fra scratch, men Datacons konsulenter vurderede, at projektet var så langt, at det var bedst at fortsætte.

”Datacons konsulenter har forståelse for vores tankegang og forretningens størrelse. Det er en markant force,” siger Jesper Jørgensen.

Og netop derfor er der stadig manuelle processer, han har valgt at leve med.

”Datacon kunne sagtens programmere en løsning til os, men det ville blive relativt dyrt, sagde de”.

”Vi er trods alt en mindre organisation, der ikke poster penge i store, forkromede løsninger, og derfor er det befriende, at de ikke oversælger. I dag kan alt lade sig gøre, men det vigtigste for mig er at få sparring til at holde det op mod de omkostninger, der følger”, lyder det fra den administrerende direktøren.


Et eksempel er fakturahåndtering, hvor der var mulighed for at skære til, så det ikke blev så dyrt at implementere, forudsat at man hos Brøndby IF kunne acceptere manuel håndtering af cirka 10 fakturaer om måneden.

”Det er Datacon gode til – at finde besparelser, som i et større perspektiv ikke har den store indvirkning på arbejdsrutinerne.”

Status på projektet 12 måneder efter Datacon overtog implementeringen af AX-systemet er, at økonomistyringen kører, elektronisk fakturahåndtering er på vej ligesom samling af loyalitetsklubberne i én database, evt. implementeret med POS og RETAIL, som køres i merchandise-forretningen.

”Når klubberne bliver samlet i AX, vil det gavne vores marketing til fans og kunder. Vi har også mange kunder, der handler i shoppen, og den viden skal vi naturligvis samle. Det er tanken, det skal ske i løbet af det næste år,” siger Jesper Jørgensen.

Administrerende direktør ved Brøndby IF Jesper Jørgensen om samarbejdet med Datacon:

”Jeg er rigtig glad for, at Datacon har forståelse for vores forretning. Jeg kan godt have et specielt ønske, hvor de i stedet anbefaler en tilpasset standardløsning, der opfylder 80 % af behovet. Det betyder rigtig meget, for jeg har ikke nødvendigvis den tilstrækkelige it-forståelse og kan derfor godt risikere at bede om for meget i forhold til vores egentlige behov. For Datacon kunne der sikkert være en masse udviklingstimer i det, men jeg tror, at Datacons reelle tilgang er med til at danne grundlaget for et godt samarbejde på den lange bane.

Med AX-løsningen går det hele også nemmere i administrationen. Vi kan trække relevante rapporter, håndtere fakturaer og bruge systemet proaktivt over for kunder og sponsorer – hele opsætningen med flere dimensioner har helt sikkert gjort mange ting meget mere overskueligt.”

Microsoft Dynamics AX 2012

Brøndy har nu en kørende AX 2012 installation, med fuldt integreret dankort løsning i AX Point of Sale

Unik Dankortløsning i Danmark

Fordele og muligheder med Datacons løsning:

Integreret Dankortløsning

Automatisk integration mellem kasseterminalen og Dankort, uden separat håndtering fra ekspedient

Kortgenkendelse

Differentierede konteringer, forskellige minimum og maksimum beløb afhængig af benyttede kort

Kortgebyrer

Håndterer automatisk kort gebyrer

eKvittering

Forberedt til håndtering af den automatiserede håndtering af kvitteringer via eKvittering

PBS

Interfacet understøtter PBS eget elektroniske gavekort

Betalinger

Ud over selve betalingsgennemførelsen håndterer løsningen også tilbageførelse af betalinger til kundens kort

Offline

Fungerer også i tilfælde af manglende forbindelse til PBS og selvfølgelig både med PIN kode og underskrift på kvittering

Mobil telefon betaling

Forberedt til håndtering af betaling via mobil telefon

Profil: Brøndby IF

Brøndby IF blev stiftet i 1964 og er en af Danmarks mest vindende fodboldklubber gennem tiderne. Brøndby IF kunne således fejre sit 50-års jubilæum i 2014 med ti danske mesterskaber, ni sæt sølvmedaljer, fem gange bronze og seks pokaltitler i klubbens pokalskab. Brøndby er sammen med AaB de eneste klubber, der har spillet i Superligaen i samtlige sæsoner, siden rækkens tilblivelse i 1991, og siden oprykningen til landets bedste række i 1982, er Brøndby ikke rykket ned én eneste gang. Brøndby IF har Danmarks andenstørste stadion med i gennemsnit 15.000 tilskuere pr. kamp i 2015. Der er cirka 90 kasseapparater fordelt på tribunerne, som før, under og efter en kamp har åbent tre til fire timer og foretager i alt omkring 7.500 ekspeditioner pr. kamp. Brøndby IF – POS-system • 90 Point of Sales retail systemer • Integration med ERP-system • Dankortintegration • Uafhængig af netadgang

Konsulent

mikkel_sjoerslev_15715

Mikkel Sjørslev

Lead Solution Architect & Partner

Skal vi hjælpe dig?

Har du et kommende ERP-projekt eller har du brug for hjælp med vedligehold og udvikling af din nuværende installation? 

Så kontakt os her: 

Flere cases:

Thermex

Ærlig rådgivning førte til nyt projekt hos Thermex Thermex er en lokal forankret virksomhed, hvor der sker meget! Fra hovedsædet i Hjørring har virksomheden designet

KNI

Investeringen tjener sig hurtigt hjem ”Med 1,2 mia. indkøb, fordelt på 64 butikker, skal der ikkemeget til for at optimere – bliver varemodtagelsen bare en

Hvad kan vi hjælpe med?

Send os dine spørgsmål eller kommentarer her: