Effektivisering af klubbens arbejdsgange
”Vi kan virkelig mærke en forskel”
Ordene er Jesper Jørgensens, administrerende direktør i Brøndby IF og dækker over en vigtig ting i hans professionelle liv – nemlig at implementering af klubbens nye økonomisystem er på vej til at lykkes.
Jesper Jørgensen har en lang regnskabskarriere bag sig og har siddet på økonomiposten i Brøndby IF siden år 2009. Han ved i store træk, hvad han vil have, når det kommer til økonomi- og it-systemer. Derfor gik han efter en AX-løsning, da han i 2011 besluttede at effektivisere klubbens forretningsgange.
”Vi havde tidligere to økonomisystemer, dem ville jeg gerne have implementeret i et system. Vores forskellige loyalitetsklubber skulle samles i én database, og så skulle der i det hele taget optimeres på hele retail-delen,” forklarer han.
Men projektet gled ikke så let som forventet:
”Vi blev uenige med vores leverandør af systemet. Det gik ikke, som det skulle. Der var en masse fejlretninger, og det var rigtig tungt,” fortæller Jesper Jørgensen.
På det tidspunkt var en del af AX-løsningen implementeret, men han så alligevel ingen anden udvej end at afbryde samarbejdet. Derfor kontaktede han to nye, potentielle samarbejdspartnere, begge anbefalet af hans netværk, hvoraf Datacon blev valgt som ny leverandør.
”Der, hvor vi virkelig kan mærke en forskel, er på den faglige sparring,” forklarer han om valget af Datacon. Den administrerende direktør kunne have sagt helt stop og startet fra scratch, men Datacons konsulenter vurderede, at projektet var så langt, at det var bedst at fortsætte.
”Datacons konsulenter har forståelse for vores tankegang og forretningens størrelse. Det er en markant force,” siger Jesper Jørgensen.
Og netop derfor er der stadig manuelle processer, han har valgt at leve med.
”Datacon kunne sagtens programmere en løsning til os, men det ville blive relativt dyrt, sagde de”.
”Vi er trods alt en mindre organisation, der ikke poster penge i store, forkromede løsninger, og derfor er det befriende, at de ikke oversælger. I dag kan alt lade sig gøre, men det vigtigste for mig er at få sparring til at holde det op mod de omkostninger, der følger”, lyder det fra den administrerende direktøren.
Et eksempel er fakturahåndtering, hvor der var mulighed for at skære til, så det ikke blev så dyrt at implementere, forudsat at man hos Brøndby IF kunne acceptere manuel håndtering af cirka 10 fakturaer om måneden.
”Det er Datacon gode til – at finde besparelser, som i et større perspektiv ikke har den store indvirkning på arbejdsrutinerne.”
Status på projektet 12 måneder efter Datacon overtog implementeringen af AX-systemet er, at økonomistyringen kører, elektronisk fakturahåndtering er på vej ligesom samling af loyalitetsklubberne i én database, evt. implementeret med POS og RETAIL, som køres i merchandise-forretningen.
”Når klubberne bliver samlet i AX, vil det gavne vores marketing til fans og kunder. Vi har også mange kunder, der handler i shoppen, og den viden skal vi naturligvis samle. Det er tanken, det skal ske i løbet af det næste år,” siger Jesper Jørgensen.
Administrerende direktør ved Brøndby IF Jesper Jørgensen om samarbejdet med Datacon:
”Jeg er rigtig glad for, at Datacon har forståelse for vores forretning. Jeg kan godt have et specielt ønske, hvor de i stedet anbefaler en tilpasset standardløsning, der opfylder 80 % af behovet. Det betyder rigtig meget, for jeg har ikke nødvendigvis den tilstrækkelige it-forståelse og kan derfor godt risikere at bede om for meget i forhold til vores egentlige behov. For Datacon kunne der sikkert være en masse udviklingstimer i det, men jeg tror, at Datacons reelle tilgang er med til at danne grundlaget for et godt samarbejde på den lange bane.
Med AX-løsningen går det hele også nemmere i administrationen. Vi kan trække relevante rapporter, håndtere fakturaer og bruge systemet proaktivt over for kunder og sponsorer – hele opsætningen med flere dimensioner har helt sikkert gjort mange ting meget mere overskueligt.”
Microsoft Dynamics AX 2012
Brøndy har nu en kørende AX 2012 installation, med fuldt integreret dankort løsning i AX Point of Sale
Unik Dankortløsning i Danmark
Fordele og muligheder med Datacons løsning:
Integreret Dankortløsning
Automatisk integration mellem kasseterminalen og Dankort, uden separat håndtering fra ekspedient
Kortgenkendelse
Differentierede konteringer, forskellige minimum og maksimum beløb afhængig af benyttede kort
Kortgebyrer
Håndterer automatisk kort gebyrer
eKvittering
Forberedt til håndtering af den automatiserede håndtering af kvitteringer via eKvittering
PBS
Interfacet understøtter PBS eget elektroniske gavekort
Betalinger
Ud over selve betalingsgennemførelsen håndterer løsningen også tilbageførelse af betalinger til kundens kort
Offline
Fungerer også i tilfælde af manglende forbindelse til PBS og selvfølgelig både med PIN kode og underskrift på kvittering
Mobil telefon betaling
Forberedt til håndtering af betaling via mobil telefon