Kompleks investering i fremtiden
Indeks Retail IT A/S er it-afdeling for Indeks Retail, som er kædekontor for Bog &Idé, Legekæden samt BOGhandleren. Deres it system har over 1.000 brugere imere end 100 butikker. Da deres hidtidige it platform ikke længere ville blivesupporteret, gik de i gang med finde en ny it-løsning, der kunne styrke ogsupportere hele forsyningskæden – fra logistik over kædekontor og helt ud i denenkelte filial.
Hvilken løsning blev valgt?
Det blev besluttet at løfte hele platformen over på Microsoft teknologi. På den måde kommer IT systemet ud på den brede landevej, hvor brugerne er trygge ved miljøet, og hvor der verden over udvikles på livet løs. Samtidig passer Microsofts produkter perfekt til denne størrelse virksomhed. Og endelig bygger Dynamics AX på XAL-arkitekturen i lighed med den gamle it-platform hos Indeks Retail IT.
Hvordan gik projektet?
Projektet var med andre ord en kompleks investering i fremtiden. Dynamics AX står centralt, men på grund af de mange butikker, skulle Datacon supplere med moduler til styring af butikskæder og POS-løsninger til de enkelte butikker. Datacon havde et stort kendskab til strukturen i forvejen, og den nye it platform kunne derfor implementeres på én gang for at forstyrre butikkernes drift så lidt som muligt.
Hvad var udbyttet?
Butikkerne har fået et nyt .Net-baseret POS-system, der giver forbedrede muligheder for lagerstyring, salgsstatistik og overblik på det enkelte salgssted. Kædekontoret får på de indre linjer et moderne erp-system, der løbende udvikles nye applikationer til, og som er fuldt supporteret. Logistikdelen, der er samlet i in/out as, drager også nytte af, at det hele er samlet i én løsning, så man kan reagere hurtigere på nye udfordringer.
Hvorfor lige Datacon…
Datacon var leverandør af den hidtidige kasseløsning – TradePOS –i butikkerne. Det indgående kendskab til detailhandel kombineret med ekspertise i Dynamics AX var med til at gøre udslaget. Samtidig var Datacon interesseret i at indgå et tæt partnerskab, hvor den akkumulerede viden fra processen ville forblive i kundens organisation. Fremover har Indeks Retail IT interne ressourcer til udvikling og support.