Medarbejdere

HVAD KRÆVER EN OPGRADERING AF DIT ERP-SYSTEM?

At opgradere dit ERP-system er uden tvivl, en af de største ændringer for virksomhedens drift – både i det daglige, og for jeres muligheder fremadrettet.

Inden du beslutter om din virksomhed skal opgradere jeres ERP-system, er der en række faktorer du skal kende. I denne artikel har vi samlet over 30 års erfaring med ERP-implementering – så din virksomhed kan blive helt parat.

 

1: HVAD VIL DU HAVE UD AF DET?

En opgradering af dit ERP-system er alt andet lige, en større investering. Du skal derfor overveje hvilke gevinster du vil have ud af opgraderingen, for at denne investering er gunstig. Definér derfor jeres strategi og målsætninger på forhånd, selvfølgelig også i samarbejde med jeres ERP-partner.

Selvom en opgradering er kostbar, kan det nemlig være endnu dyrere at lade være. Særligt hvis forretningskritiske elementer bremses af dit nuværende ERP-system.

En opgradering handler om fremtiden, og dermed jeres fremtidige muligheder. Derfor kan en opgradering til et dynamisk og moderne ERP-system betyde højere besparelser og effektivitet, samt fleksibilitet til at kunne følge med tidens teknologier og muligheder – der i sidste ende resulterer i en større indtjening.

 

2: HAV STYR PÅ DINE TILRETNINGER

Når du skal opgradere, er det vigtigt at kende til både omfanget og typen af tilretninger du løbende har fået lavet i dit ERP-system, men i endnu højere grad at vide hvilke du har brug for i det nye system.

Diverse tilretninger kan betyde meget for både projektets varighed og prisniveau, og bør derfor nøje vurderes i forhold til hvad der rent faktisk er behov for i din fremtidige løsning.

Lad os prøve at tage udgangspunkt i eksemplet, at du skal opgradere fra Dynamics AX 2012 til Dynamics 365 for Finance and Operations:

Microsoft har med Dynamics 365 tilført endnu mere funktionalitet til løsningen, hvorfor nogle af dine tilretninger i din gamle AX allerede er løst af ny lignende funktionalitet. Din forretning har formentlig også udviklet sig, hvorfor din nuværende AX-løsning indeholder tilrettet funktionalitet der ikke længere anvendes.

Det er de færreste virksomheder der har overblik over alle deres tilretninger, og hvis man går i gang med en teknisk opgradering, vil man uden tvivl bruge mange kræfter og penge på noget der er overflødigt.

Det er der imidlertid kommet en smart måde at finde ud af!

Lad os introducere dig for konceptet: ”Live for-analyse af en standard Dynamics 365”.

En live for-analyse går kort fortalt ud på, at vi som ERP-partner etablerer en test-udgave af Dynamics 365 med et komplet sæt af jeres egne data, men uden alle jeres tilretninger, og sammen med jer gennemløber alle jeres vigtigste processer og arbejdsgange. På den måde kan vi finde ud af hvilke processer der umiddelbart kan gennemføres i Dynamics 365 og hvilke processer der kræver tilretning.

Testmiljøet vil være til rådighed for jer så længe I ønsker, så der er rig mulighed for at I på egen hånd kan afsøge alle de nye muligheder i Dynamics 365 for Finance and Operations.

Ved at gennemføre en live analyse, minimerer du rigtig mange af de risici, der opstår i forbindelse med en opgradering. Ved at etablere et testmiljø med dine egne data, får du nemlig et langt mere praksisnært billede af både hvad en opgradering kræver, i form af hvilke tilretninger du har behov for, og hvilken funktionalitet en opgradering giver dig. Det sikrer både at du får den funktionalitet du skal bruge, samt giver dig svar på hvilke elementer der skal tilrettes i systemet – i stedet for at spilde en masse unødvendige udviklingstimer – og kroner, uvidende om præcis hvilken værdi det vil tilføre din forretning.

Du kan læse meget mere om konceptet lige her.

Medarbejder-skrivebord

3: SKEMALÆG DINE ARBEJDSPROCESSER → UDVÆLG DE VIGTIGSTE → START MED DEM

Inden du går i gang, er det uhyre vigtigt at I definerer alle jeres nuværende arbejdsprocesser sammen med jeres ERP-partner. Hertil udvælges de vigtigste processer for forretningen, da disse elementer bør være de første du validerer i et nyt system.

De vigtigste processer er både defineret af, hvilke der er essentielle for jeres kerneforretning samt alvoren af de strategiske pains ved den nuværende arbejdsgang.

Ved at skemalægge alle dine arbejdsprocesser, bliver det også meget nemmere på forhånd at kunne definere hvilke processer der kan blive automatiseret. Mange virksomheder fejler med dette i forbindelse med implementering af et nyt ERP-system, og først bagefter finder ud af hvad der kunne være automatiseret. Det er virkelig ærgerligt at opdage det efter implementering, for udover at være økonomisk rentabelt, løser automatisering noget af det der dræner dine medarbejdere allermest: Manuelt arbejde.

Her er det en rigtig god idé at inddrage sin ERP-partner, så man sørger for at alt hvad der kan automatiseres eller digitaliseres, også bliver det.

 

4: TAG STILLING TIL DIN IT-INFRASTRUKTUR

Fælles for mange nye ERP-systemer i dag er, at man kan vælge imellem flere løsninger inden for selve it-infrastrukturen. Mange udbydere begynder at tilbyde cloud-løsninger, og det kan være fordelagtigt for rigtig mange virksomheder. Det kræver imidlertid at du kortlægger omstændighederne for valget af enten cloud, on-premise eller en kombination. Vi har i denne artikel defineret hvilke elementer du skal tage stilling til.

Både en on-premise og en cloud-løsning kan være fremragende valg for din virksomhed – det kommer nemlig helt an på dine omstændigheder. Når du først forstår disse valg og de fordele de hver især kan tilbyde din virksomhed, vil styrken af din ERP-løsning kunne løfte virksomheden til nye højder. At udvælge det rette ERP-system og dermed dets it-infrastruktur, er nemlig en helt essentiel del af din forretning og dermed de muligheder du vil have fremover.

ERP

5: JERES ORGANISATION SKAL VÆRE KLAR

Det gælder hele vejen rundt. Både at:

  • I har personer internt som vil og kan tage sig den tid det kræver, at gennemføre et ERP-projekt. Graden af et ERP-projekts succes, er i højeste grad et resultat af brugerinvolveringen, både internt, men lige så meget mellem jer og jeres ERP-partner. Det er et samarbejde med fælles målsætninger.

 

  • Den øverste ledelse involverer sig og giver solid opbakning til projektet. Dette skinner igennem resten af virksomheden og de øvrige medarbejderes omstillingsparathed.

 

  • At I både inden og undervejs fortæller jeres organisation hvorfor I gør det her og hvad DE får ud af det? Husk dertil behovet for forandringsledelse, da vi som mennesker af natur godt kan være skeptiske over for forandringer i vores hverdag. Udover at din ledelse bør signalere opbakning over for resten af organisationen, kan det være meget vigtigt at udpege nogle mellemledere der kan og vil definere de fremtidige arbejdsgange i jeres virksomhed, for på den måde at have nogle stærke forgangsmænd, til at skabe forandringsvilligheden hos resten af dine medarbejdere.

 

  • I frigører ressourcer. At lære nye systemer kræver oplæring og udvikling, hvorfor det er et must at I aktivt afsætter tilstrækkelig tid til, at medarbejderne får en god introduktion til det nye system. En god start er altafgørende for ERP-systemets gevinst og image blandt dine medarbejdere.

 

6: EN ERP-PARTNER DER KENDER JERES BEHOV

Lige som I alle andre samarbejder, er det vigtigt at finde en partner der kender jeres forretningsprocesser. En partner der både kender jeres behov og jeres udfordringer. På den måde kan I sikre jer, at I har samme fokus og arbejder mod de samme mål, der tilgodeser de processer der er essentielle for lige netop jeres virksomhed.

 

KONTAKT OS FOR YDERLIGERE INFORMATION

Hos Datacon sidder vi altid klar til at hjælpe dig. Kontakt os i dag enten via telefon eller e-mail til en uforpligtende snak, om hvordan din virksomhed bliver klar til at tage jeres forretning til det næste niveau.

Vi er Microsoft Gold Partner på Enterprise Ressource Planning, hvilket repræsenterer det højeste niveau af kompetencer og ekspertise på Microsofts teknologier. Vi har kompetencer på samtlige AX-versioner, lige fra Dynamics 2.5 til den nyeste Dynamics 365 for Finance and Operations.

DET SIGER VORES KUNDER

H. Jessen Jürgensen logo

Nu har jeg hørt mig selv sige ’R3’ det seneste halvandet år. Nu har vi gjort det, og det virker! Et optimistisk bud er, at vi kan nedbringe lagerværdien med fem til ti procent.

BoConcept logo
OK Snacks logo
Brøndby IF logo
Hamleys logo

LAD OS RINGE DIG OP

Send os dit nummer, så ringer vi dig op og besvarer de spørgsmål du måtte have.



Ja, jeg har læst og accepterer datapolitikken.

.. ELLER GIV OS ET KALD

Kontakt os på nedenstående nummer eller mail.

Aleksandar PetkovicAleksandar Petkovic
Sales Manager

T: +45 71 902 625
Send en mail til Aleksandar

Hvornår er dit ERP-system dødt?

Ved du egentlig hvornår dit ERP-system er dødt? Vi giver dig vores bud på hvilke tegn du skal holde øje med, så du kan handle i tide.

Mød dit nye digitale ERP-system – Microsoft Dynamics 365

Vi har samlet alt du skal vide om Microsofts nyeste udgave af deres ERP-system til mellemstore og store virksomheder. Se alle de mange nye fordele ved Microsoft Dynamics 365 her.

De 7 bedste tips til din ERP-implementering

En korrekt implementering af din nye ERP-løsning er afgørende. Se vores guide til den optimale implementering, og hvilke tips du skal huske på.

Fordele og ulemper ved ERP-systemer

At vælge det rette ERP-system har stor betydning for din virksomhed. Se vores sammenligning af de tre mest populære systemer, så du nemt og hurtigt kan finde det bedste ERP-system til jeres virksomhed.

Derfor skal din næste ERP-løsning være en cloud-løsning - eller hvad?

Skal dit næste ERP-system være on-premise eller cloud? Vi har gravet lidt dybere og prøver at redegøre for, hvilke elementer du skal være opmærksom på.