Flight Centre

Verdensomspændende rejsegigant vælger dansk til sin nye
it-løsning

En af verdens største rejsekæder har valgt Datacon som leverandør af et it-system, der vil revolutionere brugeroplevelsen. Ordren på næsten 100 millioner kroner sætter verdensrekord for Microsoft Dynamics AX på Azure-platformen.
 
Den australske rejsegigant Flight Centre Travel Group (FCT) har kigget hele vejen til Danmark for at finde den perfekte samarbejdspartner til et projekt, som vil forbedre hverdagen for 17.000 ansatte og de millioner af mennesker, der hvert år rejser med FTC.
 
Efter en udbudsrunde, der har involveret mange store, internationale it-virksomheder, er valget faldet på Datacon som leverandør af projektet, der skal effektivisere FCT’s arbejdsprocesser og strømline brugernes oplevelse.
 
For Flight Centre Travel Group betyder det store flyttedag for mange af virksomhedens it-systemer. Fremover vil det være Datacon’s brancheløsning baseret på Microsoft Dynamics AX udviklet specifikt til rejsebranchen, som vil være omdrejningspunktet for betalinger og kundebetjening i mere end tusinde FCT-butikker spredt over store dele af kloden.
 
En af årsagerne til, at Flight Centre endte med at vælge Datacon frem for en række store, globale virksomheder var, at Datacon har fokuseret på at videreudvikle og tilpasse løsninger fra for eksempel Microsoft til at skabe nye, niche-tilpassede brancheløsninger.
Den nye løsning er således bygget på Microsofts Dynamics AX og afvikles på Azure-platformen. Ifølge SaaSPlaza, som er samarbejdspartner på aftalen, er der tale om den største udrulning på Azure nogensinde.

Glæde fra Allerød til Brisbane

Hos Datacon er ordren kulminationen på en udbudsproces med deltagere, der i nogle tilfælde var mere end 100 gange større end firmaet i Allerød.
 
”Det virkede som en Davids kamp mod Goliat, da vi først blev kontaktet af en partner i Australien med henblik på, om vi havde lyst til at gå ind i kampen om at vinde kontrakten for Flight Centre. Vi vidste, at vi havde en konkurrencedygtig løsning, men der er langt fra Allerød til Brisbane, hvor Flight Centre har hovedsæde”, siger Jan Misser, administrerende direktør i Datacon.
 
Den nye ordre har en værdi på op mod 100 millioner kroner, og den er kommet i hus efter halvandet års forarbejde. 
 
Hos analysefirmaet HerbertNathan & Co. er chef-konsulent Claus Grunnet-Jensen imponeret over, at det er lykkedes en mindre dansk ERP-forhandler at løbe med den store ordre.
 
"Målt i antal af brugere er det en meget stor AX-installation," lyder det fra Claus Grunnet-Jensen.

Fem års forarbejde i branchen

Datacon har igennem de sidste fem år udviklet en specialløsning til rejsebranchen - baseret på Microsoft Dynamics AX – som kontinuerligt er blevet videreudviklet og forbedret.
Netop den innovation, som Datacon’s egenudviklede løsning er bygget på, har været en af de afgørende argumenter for, at FCT valgte at købe dansk.
 
”Når danske virksomheder klarer sig godt internationalt, skyldes det, at vi altid har været tvunget til at være effektive og finde nye løsninger på vanskelige udfordringer. Det har været nødvendigt for os som et lille land og det gør os konkurrencedygtige – og eftertragtede – i udlandet,” fastslår Michael T. Hansen, der er generalkonsul i Sydney.
 
”Danske virksomheder har en styrke i udlandet. Vi har fokus på optimering, har altid været nødt til at være effektive, og det skaber typisk et bedre output,” supplerer Jan Misser.
 
Thomas Beck Johansson, Sales Manager for Travel i Datacon, mener, at virksomhedskulturen og de fem års erfaring giver virksomheden det perfekte grundlag til samarbejdet med Flight Centre Travel Group. Det næste skridt i processen er en tilpasning af den specialudviklede ERP-løsning, så den er skræddersyet til FCT’s specifikke behov. Et skridt som Datacon integrerer i alle sine projekter.
 
”For Flight Centre Travel Group handler det om at kunne bygge en global rejseplatform. I den forbindelse har vores indgående kendskab til branchen været en vigtig faktor. Vi har udviklet en globalt orienteret it-løsning, der bygger på en stærk, bred ERP-løsning fra Microsoft,” siger han og fortsætter:
 
“En anden vigtig faktor er de dedikerede medarbejdere i vores virksomhed. De brænder for både løsningen og det at gøre en positiv forskel på forretnings- og arbejdsgangene hos nye kunder.”
 
Jan Misser
Administrerende direktør
T: +45 28 101 424 
Send en mail til Jan Misser
Jan MIsser
 

Referencer

  

  
Fakta om Flight Centre

  • Flight Centre har siden 2008 oplevet en vækst i omsætningen på 50 pct. til lige over $16 mia. AUD (svarende til ca. 91 mia. DKK).
  • Indtjeningen før skat er vokset med 90 pct. siden 2008 til $377 mio. AUD (svarende til ca. 2 mia. DKK).
  • Flight Centre har mere end 17.000 medarbejdere i 12 lande
  • Flight Centre forventer en global årlig vækst hos rejseagenter og forretning på 5-7 pct. globalt set.